آشنایی با عوامل موثر بر جریان های نقدی (بخش دوم)، هنگامیکه اطلاعات مرتبط با جریان های نقدی باهم تحلیل شوند؛ میتوانند شما را در شناسایی بخشهایی از جریان نقدی که نیازمند بهبود هست، یاری داده، هزینهها یا تلفات مالی را کاهش دهد و دقت تصمیمات استراتژیک را در کسبوکار بیشتر کند. یادگیری نحوه استفاده از این اطلاعات آنگونه که به نفع شما باشد، میتواند جریانهای نقدی را بهبود بخشد و بهنوبه خود سطوح پایین شرکت شما را ارتقا بخشد.
درصد رشد درآمد
یکی از روشهای افزایش جریان نقدی افزایش فروش به نظر میرسد. به نظر شما این روش چقدر منطقی به نظر میرسد؟
درواقع، افزایش فروشها برخی اوقات موجب تشدید مشکلات مربوط به جریان نقدی میشود.
فروش نیازمند پول است. شما باید برای تولید محصول و نگهداری آن در انبار پول پرداخت کنید؛ همچنین باید به بازاریاب خود برای فروش محصول پول پرداخت کنید. برای کسبوکار خدمات محور، افزایش فروش به معنی افزایش ساعات لازم برای تکمیل کار جدید است.
به یاد داشته باشید، هیچ تضمینی وجود ندارد که مشتری پول شما را بهموقع پرداخت کند. شما باید در بانک پول کافی برای پوشش هزینههای نیروی کار و هزینههای عملیاتی داشته باشید.
اگر شما در حال حاضر منابع کمی در اختیاردارید، افزایش فروش در واقع میتواند جریان نقدی شما را بهشدت کاهش دهد.
درصد بهای کالاهای فروختهشده
بهای تمامشده کالاهای فروختهشده (بهای تمامشده خدمات) اساساً تمام بهایی است که بهطور مستقیم با تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت ارتباط دارد.
کاهش بهای تمامشده کالاهای فروختهشده بهطور مستقیم سطوح پایین را تحت تأثیر قرار میدهد. مراحل کاهش بهای تمامشده کالاهای فروختهشده شما میتواند شامل خرید مواد بهصورت انبوه، مذاکره با تأمینکنندگان و کاهش تلفات باشد.
از تمام هفت عامل مؤثر بر جریان نقدی، بهای تمامشده کالاهای فروختهشده بیشترین تأثیر را دارد.
حتی اگر شما قادر باشید فقط یک درصد بهای تمامشده خود را کاهش دهید، تغییر قابلتوجهی در سطوح پایین به وجود خواهید آورد.
درصد سربار
سربارها هزینههایی هستند که هرماه رخ میدهند و شامل اجاره، خدمات اینترنت، روشنایی، برق و حتی حقوق و دستمزد میباشند.
حتی اگر این هزینهها بهصورت ماهیانه به وقوع بپیوندد، به این معنا نیست که آنها هرماه یکسان هستند. یک فصل تابستان گرم و یا زمستان سرد میتواند بهسرعت صورتحساب برق را افزایش دهد. از طرف دیگر، یک ماه موفقیتآمیز برای گروه فروش شما به معنی پرداختهای کمیسیون بیشتر در آن ماه است.
بهمنظور حفظ درصد سربار تحت کنترل (که جریان نقدی را بهبود میبخشد)، شما باید بودجه خود را پیگیری کنید. نظارت بر بودجه واقعی در مقابل بودجه پیشبینیشده برای سربار، درصد سربارهای شما را پایدار نگه میدارد و موجب میشود شما بتوانید در آینده بودجهریزی عملیاتی بهتری داشته باشید.