آشنایی با عوامل موثر بر جریان های نقدی (بخش اول)، از آنجا که جریان نقدی برای موفقیت هر کسبوکاری ضروری است، دنبال نمودن عواملی که مؤثر بر جریانهای نقدی باشند، برای ادامه دادن مسیر رشد بسیار مهم تلقی میشود. در این مقاله ما به بررسی این عوامل پرداخته ایم. با ما همراه باشید.
روزهای حسابهای دریافتنی
روزهای حسابهای دریافتنی، بهطور میانگین تعداد روزهایی است که مشتری بدهی خود را پرداخت میکند. البته با فرض اینکه پرداخت در شرایط اعتباری صورت گیرد. مدت بازپرداخت ممکن است 30 روز باشد. درواقع یک مشتری 30 روز، برای پرداخت صورتحساب خود بهطور کامل فرصت دارد. بااینحال، مشتریان همیشه بهموقع بدهی خود را بازپرداخت نمیکنند؛ بنابراین اگرچه اصطلاحاً 30 روز مهلت بازپرداخت وجود دارد؛ با اینحال تعداد روزهای حسابهای دریافتنی میتواند خیلی طولانیتر باشد.
فاصله بین زمانی که یک فاکتور ایجاد میشود و هنگامیکه آن فاکتور بهطور کامل پرداخت میشود، بهشدت میتواند بر جریان نقدی در کسبوکار تأثیر گذارد.
روزهای حسابهای پرداختنی
روزهای حسابهای پرداختنی، بهطور میانگین تعداد روزهایی است که طول میکشد به یک فروشنده یا تأمینکننده وجه نقد پرداخت شود.
برای مثال، یک شرکت ممکن است بهصورت ماهانه قهوه شرکت را تأمین کند. این شرکت (فروشنده) احتمالاً شرایط پرداخت را 30 روزه تعیین میکند. این بدان معنی است که شرکت 30 روز برای پرداخت کامل هر صورتحساب فرصت دارد.
برخلاف حسابهای دریافتنی، معمولاً وجه نقد سریعتر به فروشندگان و تأمینکنندگان در کسبوکار پرداخت میشود که میتواند فشار نقدینگی ایجاد کند.
اگر یک شرکت مجبور باشد تمام نقدینگی خود را صرف تأمینکنندگان کند، باید منتظر مشتریان برای پرداخت بماند، آنها فقط میتوانند در سطح محدود و بدون هیچگونه نقدینگی در بانک فعالیت کنند.
روزهای کار در حال انجام
برای سازمانهای محصول محور، روزهای موجودی، بهطور میانگین تعداد روزهایی است که محصولات قبل از فروش در انبار موجود هستند. برای یک سازمان خدمات محور، روزهای مربوط به کار در حال انجام، روزهای بین پرداخت دستمزد و مواد است، این درحالیست که کار تمامشده و فاکتور صادر میشود.
یکی از راههای بهبود جریان نقدی در اینجا فرآیند سادهسازی مدیریت شغل است. بهینهسازی گردش کار در یک شغل، تعداد کارها و روزهای در حال انجام را کاهش داده و تأثیر مثبتی بر جریان نقدی دارد. علاوه بر این، هنگامیکه یک کار سریعتر تکمیل میشود، مشتری رضایت بیشتری داشته و احتمالاً انگیزه قویتری برای پرداخت سریعتر خواهد داشت.
عوامل گروه بعدی بر درصدهای خاصی تمرکز نموده که تأثیر عمدهای بر کسبوکار دارد. حتی تغییرات جزئی در این درصدها میتواند موجب بهبود جریان نقدی کسبوکار شما یا باعث تخریب آن شود.
درصد تغییر قیمت
درصد تغییر قیمت، نوسانات قیمت را نشان میدهد و میتواند شامل افزایش یا کاهش قیمتی یا تخفیف موقتی باشد.
عواملی وجود دارد؛ که پیشبینی آنها تقریباً غیرممکن است، مانند افزایش قیمت حاملهای سوخت یا افزایش قیمت مواد غذایی. شرکت شما باید توانایی سازگاری با این تغییرات را داشته باشد، چراکه نظارت بر حاشیه سود شما مهم است.
اگر میبینید حاشیه سود شما در حال کاهش است، ممکن است وقت آن رسیده باشد که نرخهای خود را مجدداً ارزیابی کنید.