شبکه انديشمندان قم
Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 30876
تاریخ انتشار : 8 مرداد 1392 0:49
تعداد بازدید : 2041

آشنایی با جنبشهای فلسطینی

اشاره:

در سال 1948[1]، در مركز حضور اديان الهي، رژيمي متولد شد که با كشتار وسيع مردم بي دفاع، خاك آنها را غصب كرده و در طي 60 سال به جنايات هولناكي دست زده است. اشغال این سرزمین توسط صهیونیستها که با حمایت ابرقدرتها صورت گرفت، موجب شد تا قلبهای مسلمین جهان محزون و متأثر گردد؛ همين امر باعث شد تا مسئله فلسطين و جنايتهاى اسرائيل عليه مردم بى‏دفاع آن، وارد حساس‏ترين مرحله خود شود و از یک مسئله منطقه‏اى به یکی از مهم‏ترین مسائل بین‏المللی تبدیل گردد.

نام گذاري آخرين جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان «روز جهانى قدس» توسط حضرت امام خميني‏رحمه‏الله، ضمن دلگرمى مردم مظلوم فلسطين، به صهيونيستها و حاميان آنان فهماند كه فلسطين، بخشى از پيكره اسلام است و روزى نه چندان دور، قدس شريف به آغوش اسلام باز خواهد گشت و مردم فلسطین در خانه و کاشانه خود سکنی خواهند گزید.

در اين نوشتار برآنيم تا به طور مختصر به معرفی جنبشهای فلسطینی؛ همچون حماس، جنبش جهاد اسلامی فلسطین و فتح پرداخته و زمینه‏های پیدایش، اهداف و مواضع آن احزاب را بررسی کنیم. همچنین با بررسی وضعیت فعلی آنها عملکردشان را نقد کرده و در پایان اشاره‏ای کوتاه به نقش و تأثیر انقلاب اسلامی بر این جنبشها داریم.

لازم به ذکر است که جنبشهای فلسطینی منحصر در این سه گروه نیستند و گروههای دیگری؛ همچون سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف)، كميته‏هاي مقاومت مردمي، جبهه دموكراتيك براي آزادي فلسطين، جبهه مردمي براي آزادي فلسطين (فرماندهي كل)، نیز وجود دارند که در این نوشتار به سه گروه اصلی و تاثیر گذار پرداخته می‏شود.

سرزمين فلسطين

فلسطین نام سرزمینی با وسعتی معادل 27000 کیلومتر مربع[2] است که همچون پلی سه قاره آسیا، افریقا و اروپا را به هم متصل می‏کند و قلب جهان عرب و حلقه اتصال شرق و غرب و همچنین الهام بخش سه دین بزرگ دنیا است. چنین موقعیّت مهم و خصوصیات ویژه، این کشور را به صورت یکی از مناطق استراتژیک جهان درآورده است.[3]

در قدیم این سرزمین را «سرزمین کنعان» می‏گفتند؛ زیرا کنعانیان اولین ملتی بودند که در آن ساکن شدند.[4]

شکل فلسطین و مرزهای جغرافیایی آن، از زمانی مشخص گردید که اشغالگران انگلیس پس از اشغال این سرزمین مرزهای آن را تعیین کردند.[5] مرزهای این سرزمین به طور مداوم در عصرهای پیاپی تغییر می‏کرد؛ اما همیشه بخشی تاریخی از سرزمین شام محسوب می‏شد.

اکثریت جمعیت 5/6 میلیونی فلسطین را مسلمانان تشکیل می‏دهند که اغلب از نژاد سامی بوده و به عربی صحبت می‏کنند. مرکز فلسطین، بیت المقدس است که از نظر اسلام، مسیحیت و یهود مکانی مقدس می‏باشد. این شهر که به قدس و اورشلیم هم مشهور است در 55 کیلومتری غرب رود اردن و 80 کیلومتری شرق مدیترانه بر روی ارتفاعات متوسط قرار گرفته است.[6]

پیامبر اسلام‏صلی‏الله‏علیه‏و‏آله پس از آنکه به قدرت خداوند، از مسجد‏الحرام به مسجد الاقصی سیر داده شدند از این مسجد سفر آسمانی ( معراج ) خود را آغاز نمودند.

1. جنبش مقاومت اسلامي حماس

جنبش مقاومت اسلامي حماس که هم اکنون مهم‏ترین جنبش فلسطین محسوب می‏شود، در سال 1987.م با صدور بیانیه ای به رهبری شيخ احمد ياسين پايه‏گذاري شد.[7] ايدئولوژي حماس ريشه در اخوان المسلمين[8] مصر دارد.

وجه تمایز آن با دیگر سازمانها صبغه اسلامی و در پیش گرفتن مکتب اسلام به عنوان راه پیروزی و رهایی فلسطین و نیز تلاش در جهت ایجاد وحدت کلمه و یکپارچگی، آزادی فلسطین و برپایی حکومت اسلامی در فلسطین است.

واژه «حماس» اختصاری و برگرفته از حروف نخست «حرکت»، «مقاومت» و «اسلام» است و مفهوم آن، نیرو، شهامت، عزم و اراده و شجاعت می‏باشد. این جنبش در تاریخ 14/12/1987 رسما اعلام موجودیت کرد.[9]

در میثاق حماس که در اوت 1988 منتشر شد، فلسطین یک زمین موقوفه اسلامى تلقی شد که آزادى آن از طریق جهاد، براى هر مسلمان یک واجب عینى است.[10]

شعار حماس

شعار حماس همان شعاري است كه گروه اخوان المسلمين بر افراشته‏اند: «خداوند هدف ما، اسلام دین ما و قرآن قانون ماست، محمد رهبر ما، جهاد راه ما و مرگ در راه خدا والاترين آرزوي ماست.»[11]

حماس فلسطين را سرزميني می‏داند كه تا روز قيامت براي نسل آينده مسلمانان نهاده شده است. جنبش مقاومت اسلامي، جنبش فلسطيني متمايزي است كه تنها به «الله» وفادار و شيوه زندگي‏اش نيز مبتني بر اسلام است.[12]

فعاليتهای رفاهی

از جمله دلايل معروفيت و حسن شهرت حماس در فلسطين، اقدامات رفاهي و خدمات اجتماعي است كه ارائه مي‏دهد. حماس از بدو تاسيس خود در سال 1987، اقدامات گسترده اجتماعي، سياسي و حتي نظامي انجام داده که از جمله آنها مي‏توان به ساخت مدارس و بيمارستانها، بسط شبكه خدمات اجتماعي، اجراي برنامه‏هاي آموزشي و رفاهي، تأمين مدارس و يتيم‌خانه‌ها و مساجد، كلينيكهاي بهداشتي، مكانهاي اطعام فقرا و مكانهاي ورزشي اشاره كرد.[13]

فعاليت نظامي

فعاليت نظامي، يكي از ابزارهاي راهبردي جنبش حماس در رويارويي و مقابله با پروژه صهيونيستي محسوب مي‏شود.

اين ابزار با توجه به نبود طرح جامع اسلامي - عربی، براي آزادسازي و رهايي فلسطين بسيار اهميت دارد. و راهكاري بنيادين براي جلوگيري از تلاشهاي مذبوحانه اسرائيل به حساب مي‏آيد.

در همين راستا است كه شاخه نظامي جنبش حماس به نام «گردانهاي شهيد عزالدين قسام» شكل گرفت.

فعاليت مبارزاتي این گردانها از اواخر دهه80؛ يعني از زمان به اسارت گرفتن دو سرباز صهيونيستي در مارس و مه 1989 شروع شد.

گرچه مجموعه سلاحهايي كه مبارزان قسام در جهت مقابله با دشمن صهيونيستي در اختيار دارند، اندک است؛ ولي به واسطه تلاشهاي شبانه روزي آنان، تجهيزات نظامي اين گردانها روز به روز درحال پيشرفت است و دستيابي به موشك ضدتانك كه حجم مواد منفجره آن كم‏تر از 35 كيلوگرم است دليلي بر اين تلاشها می‏باشد.[14]

حماس و اسرائیل

این سازمان یکی از برجسته‏ترین سازمانهای فلسطینی ضد صهیونیستی است . شیخ احمد یاسین رهبر فقید جنبش حماس در مصاحبه با روزنامه «النهار» (30/4/1989) در پاسخ به این پرسش که: آیا اسرائیل را به رسمیت خواهید شناخت؟ گفت: اگر اسرائیل را به رسمیت بشناسیم، مسئله پایان یافته تلقی خواهد شد، و در این صورت دیگر حقی در فلسطین برایمان باقی نمی‏ماند.

همچنین شیخ یاسین معتقد بود که مشکل فلسطین را با روشهای سیاسی نمی‏توان حل و فصل کرد.

انتخابات 2006 و موقعیت حماس

انتخابات پارلماني فلسطين در سال 2006 برگزار شد و در این انتخابات حماس توانست اكثريت كرسيهای پارلمان را به دست آورد که از مهم ترین دلائل این پیروزی می‏توان به گفتمان اسلامی حماس، انسجام تشکیلاتی، پافشاری بر حقوق مسلم فلسطینیها، حضور فعال زنان هوادار حماس در انتخابات و بهره برداری حداکثری از ابزارهای تبلیغاتی اشاره کرد.[15]

پیروزی حماس اثبات حقانیت ایران

حمایت مادی و معنوی جمهوری اسلامی ایران از حماس و نیروهای مقاومت فلسطین باعث شده تا غرب به ویژه آمریکا ایران را به جانب داری از تروریسم بین المللی و اخلال در روند صلح خاورمیانه متهم کند؛ ولی کسب مشروعیت سیاسی حماس در صحنه فلسطین، تأیید مواضع کشور جمهوری اسلامی ایران از سوی ملت فلسطین و آزادی خواهانی است که به قواعد دموکراسی و مردم سالاری پایبند هستند.

این پیروزی علاوه بر اثبات حقانیت ایران در صحنه بین المللی، ثابت کرد مقاومت بهترین راهبرد برای ایستادگی در برابر اشغال گران است.[16]

واکنشهای مختلف به پیروزی حماس

به دنبال اين پيروزي و حمايت مردم از جنبش حماس و شكست فتح به عنوان سازمان طرفدار محمود عباس و بازمانده از دوران عرفات، اروپا و آمريكا با اعمال تحريمهاي اقتصادي، تهديد كردند كه دولت حماس به رهبري اسماعيل هنيه بايد رژيم صهيونيستي را به رسميت بشناسد. در غير اين صورت كمكهاي اقتصادي چند ميليارد دلاري خود را به فلسطين قطع خواهند كرد. دولت حماس با پافشاری بر اين اصل كه هرگز رژيم صهيونيستي را به رسميت نخواهد شناخت، به مقابله با آنها و رژيم صهيونيستي پرداخت که در این رویارویی صهيونيستها چندين عضو حماس را ربودند و به كشتار مردم فلسطين و رهبران آن ادامه دادند. در اين هنگام پس از آنكه حماس يك سرباز اسرائيلي را به گروگان گرفت، فشار صهيونيستها عليه حماس بالا گرفت و سرانجام در حمله‏ای وحشیانه، مردم بی‏دفاع غزه را به خاک و خون کشیدند که یکی دیگراز اهداف ننگین اسرائیلیها به حاشیه کشاندن و نابودی مهم‏ترین و قدرتمندترین مخالف خود در غزه، دولت مردمی حماس بود؛ ولی حماس در این دفاع جانانه به پیروزیهایی نائل گشت که از مهم‏ترین دستاوردهای آن می‏توان به رسميت شناخته شدن حماس توسط مجامع بین المللی، محبوبيت حماس در بین مردم فلسطین، افزايش اعتماد به نفس و قدرت حماس اشاره کرد.

جنگ22 روزه شباهتهاي بسياري با جنگ33 روزه لبنان پيدا كرد تا همه بدانند مقاومت در هر شرايطي پيروز است.

2. جنبش جهاد اسلامی فلسطین

این جنبش، پس از جنبش‌ مقاومت اسلامی «حماس» که هم‌اکنون بزرگ‌ترین گروه‌ فلسطینی‌ است، دومین جنبش اسلامی فلسطین محسوب می‌شود که در اواخر دهه 1970 توسط سه دانشجوي فلسطيني در مصر؛ يعني فتحي شقاقي، عبدالعزيز عوده و بشير موسي به عنوان بخشي از جهاد اسلامي مصر تشكيل شد.

شاخه نظامی آن "گروهانهای‌ قدس" نام دارد که با جنگهاي چريكي و گروه‏هاي ضربتي و انجام عمليات استشهادي، حملات بسياري را عليه اسرائيل به اجرا درآوردند و صدها نفر از نظاميان صهيونيستي را به هلاكت رساندند. يكي از علل اصلي حمله اسرائيل به غزه در دسامبر 2008 همين عمليات نظامي گردانهاي قدس و گردانهاي قسام بوده است.

شليك موشكهاي قدس به شهركهاي اسرائيلي نيز از مهم‏ترين عمليات نظامي اين جنبش بوده كه به همراه موشكهاي حماس، سران رژيم صهيونيستي را به ستوه آورده بودند. [17]

این جنبش، همانند انقلاب اسلامی ایران، از مسجد و اماکن دینی سرچشمه می‏گیرد و به همان جا ختم می‏شود. حتی دانشجویان انقلابی، حرکتهای ضد صهیونیستی خود را از مسجدِ دانشگاه‏ها سامان می‏دهند. بدین سان، مساجد، رونقی تازه یافته و اجتماع نمازگزاران در مساجد افزون گشته ومساجد به مرکز مخالفتهای ضد اسرائیلی تبدیل شده‏اند و از اینروست که انتفاضه را «انقلاب مساجد» نیز گفته‏اند.[18]

اهداف جهاد اسلامی

از اصول مهم این جنبش، اعتقاد به اسلام ناب محمدی‏صلی‏الله‏علیه‏و‏آله است و شریعت اسلام را به عنوان مرجع اساسی در تدوین برنامه‏ها برای بسیج و رویارویی می‏داند که در راستای‌ تحقق بخشیدن به اهداف زیر تلاش می‌کند:

ـ آزادي كامل فلسطين و نابودي موجوديت صهيونيستي و برقراري حكومت اسلامي درسرزمين فلسطين؛

ـ جذب مردم فلسطين و آماده سازي آنان براي مبارزه نظامي و سياسي؛

ـ تلاش در جهت بيداري امت اسلامي و تحريك اين امت در جهت به عهده گرفتن نقش تاريخي خود در مورد مشاركت در جهاد سرنوشت ساز با رژيم اشغالگر؛

ـ تلاش در جهت انسجام بخشيدن به فعاليتهاي اسلامي در مورد قضيه فلسطين و تحكيم روابط با جنبشهاي اسلامي و آزادي بخش دوست در تمامي نقاط جهان؛

ـ دعوت به عقايد و شريعت و آداب اسلامي و تبليغ تعاليم پاك آن در تمامي مناطق مختلف.[19]

ارتباطات داخلی و خارجی

جنبش جهاد، خود را با حماس متحد می‏داند و معتقد است که اعتقادات مذهبی و واقعیتهای کشور و دشمن مشترک، اینها را به هم نزدیک می‏کند. اتحاد مهم و اصلی خودش را با حماس در مبارزه و عمل می‏داند؛ نه یکی شدن تشکیلات.

این جنبش، ایران را شریک استراتژیک خود و اعراب در مقابل صهیونیسم و آمریکا می‏داند و در طول عمر جمهوری اسلامی همواره با این کشور روابط دوستانه و مکتبی داشته است.[20]

ديدگاه و مواضع جنبش جهاد اسلامي نسبت به انقلاب ايران

این جنبش در میان کشورهای مسلمان منطقه، بیش از همه با ایران روابط خود را استحکام بخشید و به طور همه جانبه از انقلاب اسلامی ایران تأثیر پذیرفت.

جهاد اسلامی از حمایت های مادی و معنوی دولت ایران برخوردار است.[21]

مواضع و ديدگاه‏هاي رهبران جنبش جهاد اسلامي نسبت به انقلاب اسلامي، مثبت بوده تا جایی که زياد ابوعمرو می‏نویسد: جهاد اسلامي به عنوان فرزند انقلاب اسلامي ايران در فلسطين به رهبري شيخ عبدالکريم عوده و با همکاري شهيد دکتر فتحي شقاقي که تا سال 1988 در سياه چالهاي اسرائيل زندان بود به عنوان رهبر شاخه‏هاي نظامي جهاد تأسيس شد و فتحي شقاقي در سال 1979 با تأليف کتابي تحت عنوان، «خميني راه حل و جایگزین اسلامی» نظرات سياسي و ايدئولوژيک خود و جهاد اسلامي را بيان نمود.[22]

رهبران جنبش جهاد اسلامي بر این عقیده‏اند که انقلاب ایران، سرآغاز يک تحول انقلابي فراگير به شمار مي‏آيد. اين در حالي است که ديدگاه اخوان المسلمين نسبت به انقلاب ايران با ديدگاه جنبش جهاد اسلامي تفاوت دارد. با وجودي که موضع اخوان المسلمين در ابتداي پيروزي انقلاب مثبت بوده؛ اما پس از شروع جنگ ايران و عراق به تدريج اين موضع‏گيري دگرگون گرديده است.

پيروان جنبش جهاد اسلامي معتقدند که برخي رژيمهاي مخالف انقلاب ايران ابتدا قادر نبودند به صورت علني با انقلاب به مقابله برخيزند و بدين خاطر سکوت اختيار کردند يا اين که به ظاهر به تأييد انقلاب برخاستند، تا اينکه جنگ ميان ايران و عراق روي داد و تهاجم تبليغاتي و تحريک بر ضد انقلاب ايران آغاز شد. پيروان الجهاد به اين نکته اشاره مي‏کنند که رژيم اردن فشارهاي فراواني به اخوان المسلمين اين کشور وارد آورد تا از اخوان المسلمين سرزمينهاي اشغالي فلسطين بخواهد موضعش را در قبال انقلاب ايران تغيير دهد. پيروان الجهاد، اضافه مي کنند که اخوان المسلمين به موضوع اختلافات شيعه و سني دامن زده تا اين مسئله دستاويزي براي اتخاذ مواضع خصمانه بر ضد انقلاب اسلامي ايران قرار گيرد.[23]

انقلاب اسلامي در زمينه‏هاي تئوري و عملي براي جنبش جهاد اسلامي از همان ابتدا منبع فکر و الهام بوده است. به نوشته فتحي شقاقي از نظر بنيان گذاران الجهاد، امام خمنيي نه فقط سمبل و الهام بخش و رهبر انقلاب اسلامي ايران است، بلکه در همه جا اين مشخصات را دارد.[24]

بررسی وضعیت فعلی

جهاد اسلامي نيز همچون حماس معتقد است كه تشكيلات خودگردان فلسطيني قانوني نيست و رياست عباس برای اين تشكيلات جنبه قانوني ندارد و بايد هر چه زودتر اين تشكيلات برچيده شود.

جنبش جهاد اسلامي هرگونه سازش اعراب با رژيم اشغالگر را محكوم مي كند و مانند حماس معتقد است هيچ راهي براي حل و فصل مسئله فلسطين جز نابودي اسرائيل وجود ندارد.[25]

3. جنبش آزادی بخش میهنی فلسطین( فتح)

جنبش فتح با نام كامل جنبش آزادی بخش میهنی فلسطین که ترجمه « حركة التحرير الوطني الفلسطيني» یكی از مهم‏ترین سازمانهای سیاسی و نظامی فلسطینی است كه درسال 1959 توسط «یاسر عرفات» و «خلیل الوزیر» (ابوجهاد) با هدف آزادی فلسطین از سیطره رژیم اشغالگر اسرائیل از طریق مبارزات چریكی بنیان گذاری شد.[26]

فتح و مبارزه مسلحانه

فتح اولین مبارزه مسلحانه خود را به طور رسمی در سال 1965 شروع کرد و تعداد کل عملیات نظامی فتح تا قبل از سال 1967 کمی بیش تر از 60 عملیات بود.[27]

مرحله پس از جنگ 1967، مرحله شکوفایی و رشد سریع جنبش فتح محسوب می‏شود؛ زیرا پس از شکست حکومتهای عربی و نابودی نیروهایی که در فلسطین باقی مانده بودند اعتماد توده ملت فلسطین و عرب نسبت به این حکومتها سلب گردید و راه را برای عملیات فدائی فتح در فلسطین باز کرد. و بدین ترتیب فتح در بین ملت فلسطین و عموم عربها از محبوبیت مردمی برخوردار گشت. از همان زمان فتح مهره اصلی قیام فلسطین را تشکیل داد.

نبرد الکرامه در 21 مارس 1968 حادثه بیادماندنی در تاریخ فتح است؛ زیرا پس از آنکه مبارزان مقاومت، پایداری خود را نشان دادند و خسارت سنگینی را به نیروهای متجاوز دشمن وارد ساختند، زمینه هجوم ملت برای پیوستن به این جنبش فراهم گردید.

سالهای 1968ـ 1970 در اردن دوره طلایی آن محسوب می‏شد. این جنبش در سال 1969 نزدیک به 2000 عملیات را انجام داد. همچنین سالهای 1970 ـ 1982 به ویژه سالهای 1970 ـ 1975 و پیش از شروع جنگ داخلی لبنان دوره قابل ذکری نبود و تعداد عملیاتها در سال 1978 به 360 عملیات رسید.[28]

فتح چندین عملیات بزرگ فدائی را در دهه هفتاد انجام داد. به طور مثال عملیات سافوی در 6 مارس 1975 در تل آویو به کشته شدن 50 سرباز و 50 غیر نظامی صهیونیست انجامید[29]. عملیات کمال عدوان نیز در 11 مارس 1987 میلادی 38 کشته و 82 زخمی در بین صهیونیستها بر جای گذاشت.

بررسی وضعیت فعلی

پس از مرگ عرفات در سال 2004، محمودعباس جانشين او در سمت رهبري اين سازمان شد. عباس رياست تشكيلات خودگردان فلسطين را نيز به عهده گرفت.

سير نزولي فتح پس از مرگ عرفات، سرعت يافت و با پيروزي حماس در انتخابات سال 2006، اين روند همچنان ادامه پيدا كرد. حماس فتح را در سال 2007 از غزه بيرون راند و قدرت فتح، از آن زمان فقط به كرانه باختري رود اردن محدود شده است.

بسياري از فلسطينيان، فتح را مسئول فساد و بي نظمي حاكم بر سرزمينهاي فلسطيني مي‏دانستند؛ به همين دليل در انتخابات، به اين جنبش رأي ندادند.

حماس، محمود عباس و كابينه او را غيرقانوني مي داند و معتقد است كساني كه همدست رژيم صهيونيستي در اعمال جنايت عليه ملت فلسطين هستند، نمي‏توانند نماينده واقعي مردم فلسطين باشند؛ به همين دليل عباس و نيروهاي امنيتي تشكيلات خودگردان دائما در حال دستگيري و زنداني كردن طرفداران جنبش حماس هستند.

تشكيلات خودگردان فلسطين به رهبري عباس تا آنجا پيش رفته كه رژيم صهيونيستي وظيفه خود را در سركوب اعضاي حماس به اين ساختار فلسطين سپرده است.

آمريكا نيز در همدستي با رژيم صهيونيستي اعلام كرده كه تا زماني كه تشكيلات خودگردان و محمود عباس كنترل كرانه باختري را برعهده دارند، خيال ما از اين منطقه راحت است و بايد تمام توجه ها به غزه و حماس باشد.

در هر صورت جنبش حماس اعلام كرده كه تا زماني كه تشكيلات خود‏گردان، دست از بازداشت، شكنجه و زنداني كردن اعضاي حماس برندارد هيچ گونه همكاري و هماهنگي با اين جنبش وجود ندارد.[30]

تأثیر انقلاب اسلامی بر جنبشهای فلسطین

نظام جمهوری اسلامی، که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفت، به صورت بهترین نمونه و مهم‏ترین خواسته سیاسی بسیاری از مبارزان مسلمان فلسطینی در آمده است؛ تا جایی که رهبر جنبش جهاد اسلامي در رابطه با نقش انقلاب ايران و تأثير آن بر مبارزات مردم فلسطين مي‏گويد:

هيچ چيز به اندازه انقلاب امام خميني نتوانست ملت فلسطين را به هيجان آورد و احساسات آنها را برانگيزد و اميد را در دلهايشان زنده کند. با پيروزي انقلاب اسلامي ما به خود آمديم و دريافتيم که آمريکا و اسرائيل نيز قابل شکست هستند. ما فهميديم که با الهام از دين اسلام مي توانيم معجزه کنيم و از اينرو ملت مجاهدمان در فلسطين، انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي را به ديده تقدير مي‏نگرند و امام خميني را از رهبران جاويد تاريخ اسلام مي‏دانند.[31]

با پيروزي انقلاب اسلامي، کانون مبارزه با اسرائيل از جهان عرب به ايران منتقل شد و اين کشور قلب تپنده مقاومت اسلامي عليه اسرائيل شد و پرچم مبارزه‏اي که سران خائن کشورهاي عربي، ناجوانمردانه به زمين گذارده بودند، امام‏رحمه‏الله با شهامت به دست گرفتند و به مبارزات ملت فلسطين هويت اسلامي بخشيدند. از اين زمان به بعد حرکت نويني آغاز شد و جوانان به اسلام گرويدند. تعداد مساجد در کرانه باختري و نوار اشغالي غزه افزايش يافت. در چنين بستري مقاومت اسلامي شکل گرفت و مقاومت اسلامي که جهاد اسلامي، حزب الله فلسطين و حماس از مهم‏ترين گروه‏هاي آنند، یا تأکيد بر نبرد مسلحانه، مبارزه با صهيونيسم سياسي را وجهه همت خود قرار داده‏اند.[32]

از جمله اقدامات حمایتی ایران از مبارزان فلسطینی می‏توان به پذیرش مقامات بلند پایه فلسطینی در روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی، تبدیل کنسول گری اسرائیل به سفارت فلسطین، اعطای لقب سفیر[33] به نماینده ساف در ایران، اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس از طرف رهبر کبیر انقلاب، ارائه کمکهای مالی و انسان دوستانه، حمایتها و پشتیبانیهای دیپلماتیک و سیاسی از جنبش فلسطین، مخالفت با طرحهای سازش و صلح خاورمیانه و تأسیس صندوق حمایت از مردم فلسطین اشاره کرد.

روابط ایران با گروه‏ها و حرکتهای فلسطینی، بر پایه مواضع آنان در قبال موجودیت اسرائیل قرار دارد. حمایت ساف در جنگ تحمیلی از رژیم عراق و سازمان منافقین، اگر چه به کاهش روابط ایران و ساف انجامید، هیچ گاه منجر به قطع روابط و یا عدم پذیرش ساف به عنوان تنها نماینده رسمی مردم فلسطین نشد؛ اما از هنگامی که ساف از موضع نامشروع دانستن اسرائیل دست برداشت و شعار مبارزه مسلحانه ضد اسرائیل را از منشور ملی فلسطین حذف کرد، دیگر ایران، آن سازمان را به عنوان تنها نماینده فلسطین به رسمیت نمی‏شناسد، و در برابر، قیام خود جوش انتفاضه، که بر پایه رد موجودیت اسرائیل شکل گرفته است، از همان آغاز مورد حمایت رهبر، دولت و مردم ایران بوده است؛ به گونه‏ای که جهانیان، ایران اسلامی را تنها حامی و پشتیبان راستین آن می‏دانند.[34]

 


 

[1]. کیهان، 29/02/ 1387، شماره 189088.

[2]. اطلس کامل گیتاشناسی، سعید بختیاری، تهران، موسسه گیتاشناسی، چاپ پانزدهم، 1379، ص22.

[3]. سرزمین اسلام (شناخت اجمالی کشورها و نواحی مسلمان نشین جهان)، غلامرضا گلی‏زواره، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1372، ص 116.

[4]. فلسطين و حقوق بين الملل، هنري كتان، ترجمه غلامرضا فدائي عراقي، اميركبير، تهران، 1368، دوم، ص13.

[5]. فرهنگ علوم سیاسی، غلامرضا علی بابایی، تهران، نشر ویس، 1369، چاپ دوم، ج1، ص462.

[6]. سرزمین اسلام، غلامرضا گلی‏زواره، ص 122.

[7]. مقاومت فلسطین پس از اشغال، مجید صفا تاج، سفیر اردهال، چاپ دوم،زمستان 1387، ص163.

[8]. اخوان المسلمین گروهی است که خود را یک جنبش اصلاحی در همه زمینه‌ها توصیف می‌کند. «حسن البنا» مؤسس اخوان المسلمین در مصر در سال ۱۹۲۸ میلادی است. اندیشه‌های این جنبش اسلامی آنقدر سریع در تمام دنیا منتشر شد که در حال حاضر ۷۲ گروه در کشورهای عربی، اسلامی و غیراسلامی در قاره‏های دیگر با الهام از اهداف و اندیشه‏های اخوان المسلمین خود را وابسته به آن می‌دانند.

[9]. صهیونیزم، انتفاضه فلسطین و دولتهای اسلامی، سید ابراهیم حسینی، فصل‏نامه معرفت، شماره 72.

[10]. پیروزی 2006 حماس و چشم انداز آینده، عبدالله کرمی، قم، بوستان کتاب، چاپ اول،1387، ص 63.

[11]. شعار اخوان‌ المسلمین اين‌ بود: «الله‌ غايتنا، الاسلام‌ ديننا، القرآن‌ دستورنا، محمد‏صلی‏الله‏علیه‏وآله‌ زعيمنا، الجهاد سبيلنا و الموت‌ فى‌ سبيل‌الله‌ اَسمَى‌ اُمَانينا».

[12]. پيشينه تاريخي حماس، خبرگزاري فارس، 86/10/24 .

[13]. همان.

[14]. احزاب و گروه‏هاي فلسطيني از گذشته تا امروز، روزنامه کیهان، 19/06/ 1388، شماره 19459.

[15]. پیروزی 2006 حماس و چشم انداز آینده، عبدالله کرمی، صص 96 تا 100.

[16]. همان، ص140.

[17]. احزاب و گروه‏هاي فلسطيني از گذشته تا امروز، روزنامه کیهان، 9 /06/ 1388، شماره 19459.

[18]. فلسطین، انتفاضه و انقلاب اسلامی ایران، شیرودی، مرتضی، فصل نامه معرفت، شماره 54.

[19]. مقاومت فلسطین پس از اشغال، مجید صفا تاج، ص152.

[20]. جنبشهای فلسطینی، ماهنامه حضور، پاییز1380، شماره 37.

[21]. فرهنگ معاصر فلسطین؛ شخصیتها و جنبشها، دکتر عزت الله ملا ابراهیمی، 1382، تهران، اندیشه سازان نو، چاپ اول، ص152.

[22]. جنبشهاي‌ اسلامي‌ در فلسطين‌، زياد ابوعمر، ترجمه‌ هادي‌ صبا، تهران، نشر سفير، 1371، ص 78.

[23]. انتفاضه‌ و طرح‌ اسلامي‌ معاصر، ابراهیم فتحی شقاقي‌، تهران،: انتشارات‌بين‌المللي‌، 1371، ص 224.

[24]. کيهان، 5/3/1371 به نقل از: الخميني الملل الاسلامي و البديل، دکتر فتحي شقاقي، مجله المختار الاسلامي، قاهره، 1979.

[25]. احزاب و گروه‏هاي فلسطيني از گذشته تا امروز، روزنامه کیهان،9/06/1388، شماره19459.

[26]. همان.

[27]. مقاومت فلسطین پس از اشغال، مجید صفا تاج، ص 27.

[28]. الموسوعة الفلسطينية، دمشق، هیئه الموسوعة الفلسطینه، 1984، ج2، ص 207.

[29]. همان، ص 527 ـ 528.

[30]. احزاب و گروه هاي فلسطيني از گذشته تا امروز، روزنامه کیهان، ،9/06/1388، شماره19459.

[31]. جنبشهاي اسلامي در فلسطين، زياد ابوعمرو، ص1.

[32]. «تأثير انقلاب اسلامي ايران بر روند مبارزات ملت فلسطين»، بعثت، س 17، ش23.

[33]. اعطای عنوان «سفیر» به نماینده ساف، نخستین اقدام سیاسی پر سر و صدای ایران در باره فلسطین لقب گرفته است.

[34]. روابط جمهوری اسلامی با سازمان آزادیبخش فلسطین، محمدی، ص 19.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :